وصیت نامه سیاسی و الهی امام(ره)، زندهترین سند عملکرد دولت دینی و منتظر
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۵۱۸۵۷
مهتاب زارعی گفت: امام خمینی (ره) از بارزترین اندیشمندانی است که بر اساس دیدگاه فرهنگی- اجتماعی به تحلیل و باز خوانی جامعه بر اساس فرهنگ مهدویت پرداخته است تا با تفسیر درست از انتظار منجی، راهی برای برون رفت جامعه از بن بست های عصر غیبت بیابد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهتاب زارعی کارشناس مذهبی در گفتگو با مرآت با اشاره به گفتمان کلامی- سیاسی حضرت امام خمینی (ره) اظهار کرد: اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) در سنّت عقل گرای شیعی ریشه دارد و نظریه های سیاسی ایشان نیز مبتنی بر نظام سیاسی امامت شیعی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این کارشناس مذهبی افزود: طرح و ترکیب برخی عناصر فکری جدید همانند جمهوریت خواهی و تأکید بر نقش مردم و قانون اساسی و انتخابات در نظریه «ولایت فقیه» را باید نوآوری اساسی امام خمینی (ره) ضمن احیای این نظریه حیاتی در برابر سیطره تفکر مدرنیسم غربی دانست.
وی با اشاره به دیدگاه بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی در حوزه مهدویت اذعان کرد: ایشان از بارزترین اندیشمندانی است که بر اساس دیدگاه فرهنگی- اجتماعی به تحلیل و باز خوانی جامعه بر اساس فرهنگ مهدویت پرداخته است تا با تفسیر درست از انتظار منجی، راهی برای برون رفت جامعه از بن بست های عصر غیبت بیابد. در طول یازده قرنی که از آغار غیبت امام عصر (عج)می گذرد، فیلسوف و متکلمی به اندازه امام (ره) در این امر تأثیرگذار نبوده است.
زارعی با تشریح نگرش رهبر کبیر انقلاب اسلامی در خصوص نبوت و امامت بیان کرد: در اندیشه امام خمینی (ره)، جریان نبوت و امامت، یک شجره واحده است و امامت که تداوم بخش جریان نبوت محسوب می شود؛ با توسعه مفهوم مهدویت گره خورده است و تحقق کامل آن در زندگی مسلمانان، ضامن دین و دنیای آنان است.
این کارشناس مذهبی در ادامه بیان کرد: امام راحل با طرح اندیشه حکومت اسلامی در عصر غیبت و تلاش خستگی ناپذیر در راه تحقق این آرمان بزرگ، به کلمه انتظار معنا و مفهوم تازه ای بخشید و خوانش جدیدی از رسالت شیعیان در برابر حجت خدا مطرح کرد. انقلاب آزادی بخش و اسلامی امام خمینی (ره) منشاء تحولی عظیم و ژرف در فرهنگ واژه ها و مفاهیم دینی شد.
وی با اشاره به مفهوم انتظار در بیانات امام خمینی (ره) خاطر نشان کرد: انتظار در ادبیات و سخن حضرت امام خمینی (ره) یک واژه بی روح و بی رنگ نیست؛ بلکه یک فرهنگ پویا و زنده است؛ فرهنگی که راهبرد مسلمانان را در عصر غیبت سمت و سو می بخشد. انتظار در گستره معرفتی این اندیشمند و عالم بزرگ، روح اجتماع و موتور محرکه تاریخ است.
زارعی ضمن تشریح نفی نگرش منفعلانه از انتظار توسط حضرت امام (ره) تصریح کرد: ایشان با نفی دیدگاه منفعلانه و ایستا از انتظار، بر خوانش ایجابی و پویا از این مفهوم تأکید داشت و می فرمود: « این طور نیست حالا که ما منتظر ظهور امام زمان(عج) هستیم، پس دیگر بنشینیم در خانه هایمان، تسبیح را در دست بگیریم و بگوییم عجّل علی فرجه؛ عجّل با کار شما باید تعجیل بشود.»
این کارشناس مذهبی با اشاره به عملی شدن نظریه ولایت فقیه پس از پیروزی انقلاب به رهبری امام خمینی گفت: اگر علمای شیعه پس از غیبت کبرا به نظریه ولایت فقیه و حکومت اسلامی در حد نظریه معتقد بودند اما هیچ عالم و اندیشمندی همچون امام خمینی (ره) در مقام عمل و صراحت وارد این عرصه نشد.
وی در ادامه تصریح کرد: وصیت نامه سیاسی و الهی حضرت امام خمینی (ره) مانیفست سیاسی- اجتماعی ایشان و همچنین به عنوان زنده ترین سندی است که بایسته ها و عملکرد دولت دینی و دولت منتظر را به تصویر کشیده است. اندیشه انتظار و دولت منتظر در آرمان امام خمینی، یکی از عناصر و دغدغه های اصلی آن عالم فرزانه و رهبر بزرگ بود.
انتهای پیام/ز
منبع: دانا
کلیدواژه: کارشناس مذهبی امام خمینی حضرت امام عصر غیبت بر اساس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۱۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومیت حقوق بشر نزد افکار عمومی جهان مشخص شد
آیتالله قربانعلی درینجفآبادی در آیین عزاداری شهادت امام جعفر صادق(ع) که با حضور جمعی از ائمه جماعات مساجد، استادان و طلاب حوزههای علمیه و دیگر اقشار مردم در مسجد احمدیه و حوزه علمیه آیتالله حیدرعلی جلالیخمینی رحمتالله علیه در منطقه نارمک برگزار شد، با تسلیت شهادت امام جعفر صادق(ع) گفت: تداوم حرکت مکتب نورانی و مقدس تشیع با اقدامات و مجاهدت امام باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) محقق شد. امروزه نیز مراجع تقلید و علمای شیعه و طلاب در همان مسیر گام برمیدارند.
عضو مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه در استان مرکزی افزود: گسترش مکتب تشیع در طول تاریخ با مجاهدت و ایثار و حتی شهادت روحانیون محقق شده و این مسیر نورانی، همچنان نیازمند چنین مجاهدت ها و ایثار هوایی است. همچنان که در اتفاقات مختلف انقلاب اسلامی، شاهد حضور مجاهدانه علما بودیم.
آیتالله درینجفآبادی تصریح کرد: مقام معظم رهبری با هدایتهای حکیمانه خویش، زمینهساز تداوم حرکت آغاز شده توسط امام خمینی(ره) شدهاند. در تهران نیز همیشه شاهد حرکت انقلابی علما بودیم که حضرت آیت الله جلالی خمینی(ره) از جمله برجستهترین علمای انقلابی بودند و همین مجلس نورانی به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام که سابقه بسیار طولانی در شرق تهران دارد، از ابتکارات مرحوم آیتالله آقای جلالیخمینی است. ایشان موسس دهها مسجد و حوزه علمیه بودند.
وی گفت: درباره دروغهای آمریکاییها در حوزه حقوق بشر نیز بارها امامین انقلاب سخن گفتهاند که با اتفاقاتی که در دانشگاههای آمریکا رخ داد، مظلومیت حقوق بشر در جهان امروز از یک سو و حقیقت دکترین نظام جمهوری اسلامی، از سوی دیگر، مشخص شده است. البته رسانههای دنیا در سلطه غربیها است اما الحمدالله به برکت خون شهدای جریان و جبهه مقاومت، صدای رسای نظام جمهوری اسلامی به گوش ملتهای آزاده و ظلمستیز جهان رسیده است.
در این آیین، جمعی از ذاکران و مداحان اهل بیت علیهمالسلام مدیحهسرایی کردند. برپایی این مراسم در مسجد احمدیه سابقه طولانی دارد و مرحوم آیتالله حاج حیدرعلی جلالیخمینی، فقیه فقید و وصی امام خمینی(ره) موسس آن بودند.